پیش دبستانی درامریکا :  علت عمده پیشرفت آموزشی درامریکای و کانادا را می توان این گونه برشمرد : توجه به سرمایه گذاری همه جانبه در آموزش و در آموزش پیش دبستانی ، پژوهش همیشگی برای بهبود روند کیفی و کمی آموزش ، برخورداری از رسانه های آموزشی و فنآوری روز ، اجرای شیوه های نوین تربیت معلم و روش های آموزشی ، وجود دستگاه آموزشی غیرمتمرکز .

--------------------------

پیش دبستانی درامارات متحده عربی: احداث مراکزپیش دبستان در تمام مناطق تا تمام کودکان را زیرپوشش بگیرد ، توجه به آخرین یافته های روانشناسی و توسعه اجتماعی در اجرای برنامه های این دوره ، ارائه خدمات مشاوره ای ؛ روانشناسی وخدمات نظارتی اجتماعی به کودکان ، گزینش مربیان و مسئولان دارای شایستگی های مورد نیاز ، فراهم سازی امکانات مورد نیاز مانند فیلم ها وکارتون های آموزشی ، رسانه های داستانی ، پوسترهای آموزشی و ...

از آنجاییکه این دوره تکمیل روند آموزش اجتماعی و نه آموزش مهارت هاست باید به مسائل وفعالیت های روانی و رشد فیزیکی کودکان نگاه ویزه ای داشت . ارائه ی یک دستگاه کامپیوتر برای هر 10 کودک ( پیش از سال 88)

اداره مراکزپیش دبستانی : نظارت برگسترش برنامه های مراکزبه ویژه آموزش مربیان و دستیارمربیان ، تحلیل اهداف وشاخص های اجرایی و گسترش آن ها ، پیگیری فرایندهای آموزشی ، پیشنهادهایی برای بهبود این فرایندها ، بررسی نیازمندی های پیش دبستانی ها ، نوشتن آیین نامه های پذیرش ، پیگیری و بررسی برای انجام کارهای اداری و پشتیبانی ، آماده کردن فهرست ها درزمینه بهترین مربیان وکمک آن ها ، سازمان دهی پرونده های کاری مورد نیاز ، بررسی روش های آموزشی در پیش دبستانی ، بررسی نیازها وپشتیبانی کودکان وخانواده ها در زمینه های بهداشتی آموزشی و اجتماعی ، پشتیبانی از مادران باردار ، تلاش در رشد فرهنگی کودکان ازراه فراهم سازی کتاب ، کتابخانه ، برپایی نشست ها در راستای گسترش فرهنگ کتاب خوانی و گسترش زمینه های بهره برداری از رسانه های گروهی و برنامه های آن به وسیله کودکان .

پیش دبستانی درسوئد : مرکز پیش دبستان در تمام سال و تقریباٌ در همه روزها باز است و زمان کار آن ها با زمان کار و مطالعه والدین و نیز با نیاز کودکان هماهنگ است . تا زمانی که والدین سرگرم کار یا درس خواندن در خانه هستند ، در منزل خود از بچه های پذیرفته شده مراقبت می کنند . گاهی مراقبت روزانه کودکان در خانه ی یکی از سه کودک ؛ انجام می شود که روش سه خانواده ای نامیده می شود .  خدمات آزاد پیش دبستانی به وسیله شهرداری ها هم انجام می شود که بدون ثبت نام است و سرپرستان کودک در صورتی که بخواهند کودک را برای آموزش گروهی یا خدمات بهداشت و تندرستی به آن جا می برند .

سوئدی ها عقیده دارند که رفاه و آموزش به هم وابسته اند . به سبب ارزش بازی در رشد کودک ، مرکز پیش دبستانی موظف است برای همه کودکان محیط آموزشی شاد و امنی را فراهم نماید و شهرداری ها نیز باید خدمات رفاهی واقعی و مورد نیاز آنان را در اختیار بگذارند . کودکانی که در بیمارستان نیز به سر می برند از آموزش های پیش دبستانی بهره مند خواهند شد .