برداشتی کوتاه از کتاب تدریس خرد –جرج براون – ترجمه علی رئوف – تهران –مدرسه-83

 (172) مهارت درایجادآمادگی (جلب توجه) .

مکث کنید ، نگاهی به اطراف بیندازیدو صبرکنید تا کلاس آمادگی پیدا کند . حادثه ، شیئ ، فرایند یا ابزاری را برگزینید که مورد توجه (173) یادگیرندگان قرار گیرد و اهداف آموزشی را با آن هم ساز نمایید . موضوعات واهداف گزینش شده شما با نیازها و علائق یادگیرندگان ؛ فاصله زیادی نداشته باشد ؛ زیرا این امر جلو یادگیری را خواهد گرفت .

تمثیل ها ، مثال ها و پرسش های گیج کننده ابزار سودمندی به شمار می آیند . چند نمونه برای ایجاد انگیزه :

* در آغاز آموزش کاری غیرمنتظره انجام دهید  * درس راباآهنگی موزون ؛ شعر یا مانند آن ها وبا صدای بلند آغازنمایید    * دستورالعمل؛جملات یا پیشنهادهایی ویژه ارائه کنید مانند این که اگر زبان نداشتید چه می کردید ؟ و ...        * اخطاریه ای صادر کنید    *چیزی رانشان دهد ودر باره آن پرسش هایی بپرسید     * پرسش هایی تحریک کننده بپرسید   * از طنز و معما بهره ببرید    * کاری تکان دهنده و تحریک کننده انجام دهید مانند آتش زدن تکه کاغذی یا انداختن و شکستن لیوانی و ...      * ...

-----------------------

(175) مهارت درپایان دادن به آموزش . زمانی یادگیرنده بیشترین دریافت ها را خواهد داشت که در پایان آموزش چکیده و خلاصه ای از موضوعات اصلی [با یک ساختار منظم ] ارائه شود .  (176) اگر شما ندانید چگونه باسد آن چه را که یادگیرندگان ؛ یادگرفته اند جمع و جور کنید ، آن ها نیز نخواند توانست چنین کاری را انجام دهند . روش پایان دادن به آموزش نیز باید در نوع خود جالب باشد .

------------------------

(179) سرزنده بودن وشادابی معلم : بررسی "روزنشاین" گواه آشکاری است که معلمان سرزنده و با شوق موفق می شوند بیشترین درگیری در آموزش و بیشترین یادگیری را [ نیز ] فراهم آورند . (180تا 184) رفتارهای غیرکلامی و فراکلامی مولفه های اصلی نشاط و شادابی معلم هستند . این رفتارها مانند : حرکات وی در کلاس ، تمرکز معلم مانند نگاه عمیق ؛ دقت در گفتار یادگیرندگان ؛ ارتباط چشمی و نگاه کردن ها تکان دادن سر ، صدا و گفتار معلم ، تاکید ها ، سکوت ، کنش وواکنش معلم وشاگردان به گونه ی فردی یا گروهی، تغییر دادن در بهره گیری از حواس ؛ مانند این که پس از گفتاری کوتاه از نوشتار یا فیلم  استفاده کند  ،  و  ...

------------------------

(191) لب بیان بایدفقط یک دقیقه یاکمتر طول بکشد . (192) تصویرها ، نمونه ها و تمثیل های ساده به جاذبیت کوتاه گویی کمک می کند .

(193) آموزش دهندگان خوب ، به دقت گوش می دهند و نظرات و گفته های یادگیرندگان را در گفتارشان به کار می برند . پیشرفته ترین آن ها ؛ یادگیرندگان را به گونه ای پرورش می دهند که توضیحات خوب بدهند . (194) بیشترین سهم هنربرقراری ارتباط ؛ به گوش دادن کارساز وابسته است .

------------------------

(200) پرسش: برپایه ی بررسی های "روزنشاین " ، فراوانی پرسش ها وابستگی زیادی با اندازه موفقیت یادگیرندگان در آزمون ها ندارد ولی پرسش های سطح بالا یقینا به عملکرد سطح بالا در آزمون ها وابسته است . معلم باید بداند چگونه پرسش ها را به گونه ای سودمند و موثر با وضعیت شاگردان مرتبط سازد . سودمند بودن پرسش ها در نهایت به اندازه ی پاسخ هایی است که از آن ها بیرون کشیده می شود . (202) پس از پرسیدن پرسش ؛ اندازه زمان مکث به صورت وسیله ای علامت دهنده کار می کند . مکث کوتاه پاسخ فوری و مکث بلند ( بیش از 3 ثانیه ) نشانگر این است که شما انتظار دارید که شاگردان پیش از پاسخ دادن به دقت بیندیشند . 

(203) پرسش های تمرینی سطح پایین باید به سرعت پرسیده شوند . پیش از این که پرسش های پیچیده پرسیده شوند باید مکث کوتاهی نمود و آن ها را به آهستگی وبه روشنی ارائه داد و سپس مکث بلندی به آن افزود . فراخوانی برای "دقت در پاسخ و یا پاسخ کامل" می تواتند توقعات معلم را با روشنی بیشتر نشان دهند .

(204) پاسخ های را که با فریاد داده می شود را نپذیرید زیرا مشکلات کنترل کلاس و ناکارآمدی آموزش را به همراه خواهد داشت . گزینش پاسخ درست از میان فریاد های گروهی ، فریاد بچه ها را تقویت می نماید .

(205) هنگامی شاگردان بدانند در پرسش ها وگفتگوها ؛ سهم برابری به آن ها داده خواهد شد ، شاید با علاقه ی بیشتری به همکاری ومشارکت بپردازند و نیز از فرایندهای آموزشی لذّت خواهند برد .  (206) دسته ای از رهنمودها و در پی آن ها تشویق و ایجاد انگیزه می تواند به شاگردان کمک کند تا پاسخ هایشان را با اعتماد بیان کنند . پرسش های  کاوش گرایانه وجستجوگر ، یادگیرندگان را راهنمایی می کند تا در پاسخ هایشان با ریزبینی بیشتری اندیشه کنند و ایده ها و پاسخ های نخست شان را روشن تر ارائه نمایند .

ص (209)  فرم در باره روانی و درستی پرسش ها ( ارزیابی پرسش های معلم)

(211) بسیاری از آموزش دهندگان در میدان آموزش ، پرسشهایشان را به گستره ی پرسش های یادآور محدود می کنند و به همین سبب است که در بسیاری از کلاس های درس ، دانش آموزان فرصت های نادری برای همکاری ؛ مشارکت و استقلال اندیشه  دارند . از پرسش های یادآور باید به گونه ویژه و صرفه جویانه ای بهره برد . بدین گونه که زمان کاربرد آن ها را باید شناخت و ترجیحاٌ باید فقط در نخستین مراحل گفتگو از آن ها بهره برد .

(222)  فهرست کنترل پاسخ ها : دقیق و درستت بودن ، روشن بودن ، همخوانی با پرسش ، 

مشارکت شاگردان و نشانگرهای توجه آنان : بیشتراوقاتی که سرگرم آموزش هستید ؛ باید کلاس را مورد دیده بانی قراردهید . بازخورد بدست آمده از این راه می تواند کمک های سودمندی برای انجام کارهای زیادی به شما بدهد ، کارهایی مانند : تغییر فعالیت درزمان مناسب ، اعلام تنفس کوتاه ، عوض کردن موضوع گفتگو و ...

(229) برخی از معلمان هنگام نوشتن روی تابلو یا زمانی که پشت به شاگردان سرگرم کار هستند ، می توانند حرکات آنان را پیش بینی کنند . این امر به دیده بانی رفتار شاگردان پیش از پشت کردن به آنان مربوط است .

(264) درپایان برنامه میکرو تیچینگ دانشجو باید بتواند مسائل مربوط به آموزش را تحلیل کند و برای پیشرفت و گسترش آن پیشنهادهایی بدهد ، بدون این که عملاٌ کمکی از سوی استاد دریافت نماید . (266) تقویت مثبت وبازخوردی که از اجرای میکروتیچینگ به دست می آید ؛ یادگیری را بهبود می بخشد . به کارگیری نظرات دانشجو معلمان به وسیله استاد راهنما ؛ خود پاداش دهنده است و دانشجورا تشویق می کند تا تحلیل هاو پیشنهادهای بیشتری رائه دهد . بدین گونه استاد راهنما ازراه گوش دادن ، آرام آرام رهنمود دادن وخلاصه کردن و حرف زدن ، شگرد تقویتی نیرومندی را به کار می برد .

(268 و 269) استاد باید بیاموزد که چگونه شیوه ای را که خود دانشجو برای عرضه ی مهارت های خویش برمی گزیند ؛ ارج بنهد و برآن پافشاری نماید ، چون استادان راهنما از دانشجویان انتظار دارند که جوّی بیافرینند که شاگردانشان در یادگیری و آموزش همکاری داشته باشند . خود مدرّس نیز باید ارتباطش را با دانشجویان تقویت نماید .