به نام خدا

   عنوان: قرآن              پايه: اوّل           دوره: راهنمایی         موضوع:    درس اوّل                                   صفحه: 2           مدت جلسه: 80 دقیقه               نام معلم:                    استان:                شهر:  آمل       

هدف كلي: تسلط برخواندن متن درس ومفاهیم وترجمه ی مربوط به آن

اهداف جزئي: الف : بیان درست عبارات ترکیبی شامل ابتدابه ساکن با تشدید    ب : رعایت سرعت لازم درخواندن   پ : تسلط نسبی بر ترجمه واژه ای و کلی باتاکیدبر معنی واژه ها  ت: باکلمات هم خانواده آسنامی شود

 

زمان

ارزشيابي پاياني (مبتني براهداف رفتاري با ملاك هاي سه گانة

فعل رفتاري،شرايطومعيارعملكرد).

مراحل اجراي طرح (فعاليتهاي ياددهي-يادگيري)

 نتيجه

ارزشيابي رفتارورودي

اهداف رفتاري: درپايان اين درس ازدانش آموزان  انتظار مي رود تا بتوانند.

8

*درقرائت صورت گرفته 10غلط وجوددارد. 8 مورد ازده مورد کافی است .

* جدول راکامل کنید . ازبین 10کلمه داده شده 8 تاازترجمه هادرست باشد .

* جدول راکامل کنید . ازبین 5کلمه داده شده 4 تاازهم خانواده هادرست باشد .

* تکمیل چک لیست توجه به درس وکلاس

 

    مراحل پيشنهادي شامل آمادگي ،ايجادانگيزه،معرفي وبيان روشن اهداف،ارائة درس،خلاصه وجمع بندي ،پايان مناسب و…

-

+

 

+

 

 

+

* میزان علاقه

* تشخیص حروف عربی

* فهم مفهوم هم خانواده

* تسلط برعلائم مانند تنوین ،  تشدید ، سکون وصداها مانند   َ    ِ   ُ    و...

 

حيطة  شناختي:

*قرائت درست رادر80 درصدموارد تشخیص دهد

* ازبین ترجمه های داده شده ، درست هاراپیدامی کند.

* جدول کلمات ومعانی را تکمیل می کند .

* کلمات هم خانواده راتشخیص می دهد .

* برای کلمات داده شده دوکلمه هم خانواده ی جدیدپیدامی کند .

 

حيطة عاطفي:

* به درس توجه مداوم دارد .

* فعالیت های درسی رادرخارج ازکلاس پیگیری می کند

حيطة روان-حركتي(مهارت ها):

* سرعت لازم رادرخواندن اجرامی کند .

 

زمان

(دقیقه)

فعاليتهاي يادگيري

 رسانه ها

روشها

*آمادگی : سلام احوال پرسی حضوروغیاب  توجیه روش های کار واهداف خاص مدنظر ، نظرخواهی ازدانش آموزان وبیان خواسته ها ، ارائه ی نکاتی درموردارزش واهمیت قرآن درزندگی وذکرنمونه های واقعی وکاربردی ، پخش قرائت زیبای عبدالباسط سوره تکویر  ، پرسش از حروف ، صداها و کلمات ساده قرآنی و فارسی جهت تشخیص میزان آمادگی 

----------------

* پخش نوارقرائت مربوط به درس

----------------

* قرائت به وسیله معلم وقطع خواندن وادامه توسط دانش آموزان بااعلام نام آنان جهت جلب توجه ودقت

----------------

*قرائت فردی دانش آموزان ورفع اشکال توسط هم کلاسی ها

----------------

* ترجمه جملات وکلمات باتوجه به اطلاعات قبلی وباکمک دانش آموزان به صورت کلمه ای به منظورفهم وبیان شخصی

----------------

* طرح سوالات ونظرات وجمع بندی

----------------

* ارزشیابی پایانی وتکلیف

----------------

* خواندن دعای پایانی و بیان جملات جالب پایان بخش مانند : ازاینکه خداوندیک روز به مافرصت دادتابردانشمان بیفزاییم ، سپاسگزاریم

 

10

 

 

 

 

20

 

 

 

15

 

 

10

 

 

10

 

 

3

 

 

10

 

 

2

پرسش وپاسخ

بحث

 

 

گوش دادن

 

گوش دادن

 

 

 

جستجوگروهی

 

 

 

 

 

نوار

 

 

 

 

 

 

 

فرهنگ عربی

پرسش وپاسخ

توضیحی

 

 

 

 

------

 

ارزشيابي تكويني(ضمن تدريس).

2

تعيين تكليف:

* 5 جمله جدیدباکلمات وعبارات خوانده شده بنویسیدوترجمه کنید .

* 10 کلمه هم خانواده باکلمات متن که دردرس هم خانواده آن هابیان نشده ازقرآن پیداکنید .

 

 

 

 

 

 

 

 

* بررسی رفتارازطریق چهره

* کنترل ازطریق دقت براشاره ی روی حروف ،کلمات و بخش های موردنظر

* ادامه ی خواندن دیگران جهت توجه

* پاسخ به پرسش های کنترل کننده

 

برای دریافت اطلاعات درزمینه  چگونگی نوشتن هریک از بندها به موضوع اصول تنظیم وطراحی طرح درس در همین وبلاگ مراجعه بفرمایید