نمونه های طرح درس روزانه
به نام خدا
عنوان: قرآن پايه: اوّل دوره: راهنمایی موضوع: درس اوّل صفحه: 2 مدت جلسه: 80 دقیقه نام معلم: استان: شهر: آمل
هدف كلي: تسلط برخواندن متن درس ومفاهیم وترجمه ی مربوط به آن |
||||||||||
اهداف جزئي: الف : بیان درست عبارات ترکیبی شامل ابتدابه ساکن با تشدید ب : رعایت سرعت لازم درخواندن پ : تسلط نسبی بر ترجمه واژه ای و کلی باتاکیدبر معنی واژه ها ت: باکلمات هم خانواده آسنامی شود |
||||||||||
زمان |
ارزشيابي پاياني (مبتني براهداف رفتاري با ملاك هاي سه گانة فعل رفتاري،شرايطومعيارعملكرد). |
مراحل اجراي طرح (فعاليتهاي ياددهي-يادگيري) |
نتيجه |
ارزشيابي رفتارورودي |
اهداف رفتاري: درپايان اين درس ازدانش آموزان انتظار مي رود تا بتوانند. |
|||||
8 |
*درقرائت صورت گرفته 10غلط وجوددارد. 8 مورد ازده مورد کافی است . * جدول راکامل کنید . ازبین 10کلمه داده شده 8 تاازترجمه هادرست باشد . * جدول راکامل کنید . ازبین 5کلمه داده شده 4 تاازهم خانواده هادرست باشد . * تکمیل چک لیست توجه به درس وکلاس
|
مراحل پيشنهادي شامل آمادگي ،ايجادانگيزه،معرفي وبيان روشن اهداف،ارائة درس،خلاصه وجمع بندي ،پايان مناسب و… |
- +
+
+ |
* میزان علاقه * تشخیص حروف عربی * فهم مفهوم هم خانواده * تسلط برعلائم مانند تنوین ، تشدید ، سکون وصداها مانند َ ِ ُ و...
|
حيطة شناختي: *قرائت درست رادر80 درصدموارد تشخیص دهد * ازبین ترجمه های داده شده ، درست هاراپیدامی کند. * جدول کلمات ومعانی را تکمیل می کند . * کلمات هم خانواده راتشخیص می دهد . * برای کلمات داده شده دوکلمه هم خانواده ی جدیدپیدامی کند .
حيطة عاطفي: * به درس توجه مداوم دارد . * فعالیت های درسی رادرخارج ازکلاس پیگیری می کند حيطة روان-حركتي(مهارت ها): * سرعت لازم رادرخواندن اجرامی کند .
|
|||||
زمان (دقیقه) |
فعاليتهاي يادگيري |
رسانه ها |
روشها |
*آمادگی : سلام احوال پرسی حضوروغیاب توجیه روش های کار واهداف خاص مدنظر ، نظرخواهی ازدانش آموزان وبیان خواسته ها ، ارائه ی نکاتی درموردارزش واهمیت قرآن درزندگی وذکرنمونه های واقعی وکاربردی ، پخش قرائت زیبای عبدالباسط سوره تکویر ، پرسش از حروف ، صداها و کلمات ساده قرآنی و فارسی جهت تشخیص میزان آمادگی ---------------- * پخش نوارقرائت مربوط به درس ---------------- * قرائت به وسیله معلم وقطع خواندن وادامه توسط دانش آموزان بااعلام نام آنان جهت جلب توجه ودقت ---------------- *قرائت فردی دانش آموزان ورفع اشکال توسط هم کلاسی ها ---------------- * ترجمه جملات وکلمات باتوجه به اطلاعات قبلی وباکمک دانش آموزان به صورت کلمه ای به منظورفهم وبیان شخصی ---------------- * طرح سوالات ونظرات وجمع بندی ---------------- * ارزشیابی پایانی وتکلیف ---------------- * خواندن دعای پایانی و بیان جملات جالب پایان بخش مانند : ازاینکه خداوندیک روز به مافرصت دادتابردانشمان بیفزاییم ، سپاسگزاریم |
||||||
10
20
15
10
10
3
10
2 |
پرسش وپاسخ بحث
گوش دادن
گوش دادن
جستجوگروهی |
نوار
فرهنگ عربی |
پرسش وپاسخ توضیحی
------ |
|||||||
|
ارزشيابي تكويني(ضمن تدريس). |
|||||||||
2 |
تعيين تكليف: * 5 جمله جدیدباکلمات وعبارات خوانده شده بنویسیدوترجمه کنید . * 10 کلمه هم خانواده باکلمات متن که دردرس هم خانواده آن هابیان نشده ازقرآن پیداکنید .
|
|
* بررسی رفتارازطریق چهره * کنترل ازطریق دقت براشاره ی روی حروف ،کلمات و بخش های موردنظر * ادامه ی خواندن دیگران جهت توجه * پاسخ به پرسش های کنترل کننده
|
برای دریافت اطلاعات درزمینه چگونگی نوشتن هریک از بندها به موضوع اصول تنظیم وطراحی طرح درس در همین وبلاگ مراجعه بفرمایید